WIJ ZIJN PSI-VRANSEN

Samenwerken?

Maalderij 21D, 1185 ZB Amstelveen
Postbus 12330
1100 AH AMSTERDAM
KvK nr.: 34234791
Telefoon: +31 20 495 38 38
(ma. t/m vrij. 08.00 – 17.30 uur)

Succesvol van start met direct mail. Hoe pak je dat aan?

“EEN VAK VOL DETAILS”

Aan de slag met direct mail. Daar komt best veel bij kijken. Toch kan iedereen een direct mail campagne opzetten die aan alle kanten klopt. Planmatig werken is het sleutelwoord. En oog voor details hebben.

Wij geven regelmatig tips voor krachtige teksten, informatie over het effect van personalisatie en slim inkopen van een direct mailing. Maar laten we beginnen met de vraag wat het doel is van je direct mail. Nieuwe klanten werven? Upsell of cross-sell aan bestaande klanten? De loyaliteit en het merkgevoel versterken?

Alles in de briefing

Planning, doelstelling(en), selectie van adressen  en een sterk aanbod kosten zijn de geijkte elementen van een briefing. In dit stadium is contact met alle partijen die aan de direct mailing gaan werken al van essentieel belang.

Ervaren direct marketeers weten dat de kwaliteit van de adressen minstens voor de helpt de respons van een mailing bepaalt. Overleg dus tijdig met de leverancier van adressen. Is er een database van bestaande klanten in huis? Kijk dan bijvoorbeeld naar factoren als de laatste aankoop, hoe vaak ren klant heeft gekocht en de waarde van die aankopen (de Recency – Frequency – Monetary Value methode).

Qua planning is de ‘’matdatum” bepalend. Reken terug vanaf deze datum en plan alle stappen in. Briefing, begroting, creatie, opmaak, drukken, personaliseren, insteken en ter post bezorgen. Ons advies: werk samen met mensen bij wie alle facetten van direct mail in het DNA zit.

Wat is je WHY?

Een onweerstaanbaar aan bod is cruciaal voor de ontvanger van een mailing om te responderen. Een tijdelijke korting, een gratis attentie, vrijblijvende aanvraag van informatie. Zorg dat de aanbieding duidelijk in het mailpack naar voren komt.

Creëer impact

Een opvallende envelop, een extra venster waardoor de naam van de ontvanger zichtbaar is, een bobbel. Of alleen een kaart die niet opengemaakt hoeft te worden. Er zijn mogelijkheden te over om  uiterlijke kenmerken te creëren waar niemand omheen kan. Een mini brochure, een leaflet, een gimmick om extra aandacht op het aanbod te vestigen. Er kan veel, zolang het kostenverantwoord is. Wat te denken van de unieke mogelijkheid om bij direct mail te testen. Bijvoorbeeld een blanco envelop tegenover een bedrukte envelop. Wat wordt de winnaar?

Next steps

Nu is het tijd voor de control freaks. Maak een dummy om zeker te weten of het formaat klopt. Hoeveel gaat de mailing wegen? Daar is in de voorbereiding natuurlijk al rekening mee gehouden, maar een dubbelcheck kan extra portokosten vermijden. Denk ook aan zorgvuldige controle van de ingezette data. Mensen kunnen immers zijn verhuisd of overleden. Zo worden (post)retouren bespaar.

Productie

In deze cruciale fase mag en niets mis gaan. Drukken, insteken, printen, aanleveren op volgorde van postcodesortering. Samenwerking met een partner met oog voor al deze details is waardevol en bespaart een hoop geld, tijd en kopzorgen.

Meer weten? Vraag ons “10 stappen voor een succesvolle dm-campagne” aan of bel naar 020 495 38 38 en vraag naar Niels Plomp. Direct iets inplannen? Boek dan een afspraak via onderstaande button.