WIJ ZIJN PSI-VRANSEN

Samenwerken?

Maalderij 21D, 1185 ZB Amstelveen
Postbus 12330
1100 AH AMSTERDAM
KvK nr.: 34234791
Telefoon: +31 20 495 38 38
(ma. t/m vrij. 08.00 – 17.30 uur)

overzicht van de direct mailings van Vanilia met fashion achtergrond

Vanilia inspireert en activeert met direct mail

“Onze eerste direct mailings zijn enorm hoog gewaardeerd door onze klanten. Ze wilden het zelfs niet inleveren, maar zelf houden. Ze ervaarden het echt als persoonlijke post.”  Maura van de Kempe (CRM & E-commerce Manager) en Marjolein van Wijck (Project Manager Marketing) van fashionbrand Vanilia over de eerste ervaringen met direct mail.

Vanilia is puur Nederlands

Vanilia staat voor Zaanse nuchterheid in mentaliteit en wijze van werken. De gehele kledingcollectie wordt in het eigen atelier onder één dak gemaakt. Dichtbij huis, door vakmensen die werken in een gezonde en eerlijke werkomgeving. Met een zorgvuldig oog voor duurzaamheid, met hart voor mens en milieu. Vanilia heeft 18 boutiques in de grotere steden, daarnaast zijn er shop-in-shops in vijf Bijenkorf vestigingen en er is een webshop.

Actieve en slapende klanten

“We zien het als een waardevolle touchpoint”

Maura: “Bij het in kaart brengen van onze database bleek dat er veel mensen in zaten die al langere tijd niet bij ons hebben gekocht. We hebben een digitale nieuwbrief, maar niet iedereen leest die en we kunnen ook in de spambox terecht komen. Direct mail is een kanaal waarmee we onze klanten op een andere manier kunnen inspireren en (re)activeren.”

Marjolein: “De eerste keer hebben we dat gedaan met een kortingsactie (lees hier meer over deze campagne), de tweede keer met een mini-magazine. We zien het als een waardevolle touchpoint in een tijd waarin alles digitaal is en mensen nog maar weinig post ontvangen.”

In totaal hebben 100.000 klanten de beide direct mailings ontvangen, zowel actieve klanten als inactieven. Deze klanten hebben een memberkaart, die is gekoppeld aan het member programma van Vanilia. Bij het selecteren van het te mailen bestand is gekeken naar de datum van de laatste aankoop. Maura: “In die fase hebben we ook een business case gebouwd. Het is natuurlijk nogal wat om zo’n investering te doen. Je kan immers makkelijker je 2000 euro op Facebook besteden. Een belangrijke overweging was dat we wel een hoop moeite kunnen doen om nieuwe klanten te trekken, maar bestaande klanten zijn veel waardevoller. Op basis daarvan kregen we het vertrouwen en een go.”

Kortingsactie en mini-magazine

Maura: “in de eerste mailing staat op de selfmailer een unieke code. Daarmee kunnen we zien of iemand een aankoop heeft gedaan naar aanleiding van de direct mailing. Bij de tweede mailing hebben we de kans gepakt om in het mini-magazine meer van ons merkverhaal te vertellen. Over dat alles in ons eigen atelier wordt gemaakt, maar bijvoorbeeld ook dat we een maatwerkservice en reparatieservice hebben. Relevante informatie, die heel positief is ontvangen.”

tekst gaat verder onder de video

Samenwerking met PSI Vransen

“Alles moest aansluiten bij de bedrijfsvoering van Vanilia”

Niels en Menno van PSI Vransen hebben bij beide mailings intensief met ons meegedacht. Marjolein: ‘De eerste keer hadden we een envelop die we eruit wilden laten zien als een uitnodiging. We overlegden intensief hoe het zou kunnen werken, over de papierdikte en hoe we ‘m dicht moesten maken. Omdat we alles op een duurzame manier wilden doen, hebben we gekozen voor gerecycled papier dat op een milieuvriendelijke wijze natuurwit is gemaakt. We wilden ook geen foil lak gebruiken. dat past niet bij ons. Alles moest aansluiten bij de bedrijfsvoering van Vanilia.

Maura: “De tweede keer kwamen Niels en Menno langs met een flinke stapel samples. Daar zat ook het mini-magazine bij, maar in een heel andere vorm. Dat werd uiteindelijk het mini-magazine van twaalf pagina’s, dat we in samenwerking met onze vormgevers en copywriters hebben uitgewerkt. Ook in die fase hadden we nauw contact met PSI Vransen onze de productie. Op hun advies hebben we bijvoorbeeld een klein flapje weggelaten. Daardoor is flink bespaard op de productiekosten en de portokosten. Dat is de expertise en het denken in oplossingen die zij in huis hebben. Daar hebben we natuurlijk gebruik van hebben gemaakt.’

Hoe verder?

“We hebben bewezen dat direct mail voor Vanilia werkt”

Via allerlei kanalen kwamen bij Vanilia reacties binnen van klanten. “Onze klanten vinden het leuk om post van Vanilia te ontvangen, Dat is een belangrijke learning, naast natuurlijk de verhoging van de conversie-ratio in de winkel en online. Voor de toekomst gaan we kijken naar het juiste ritme om direct mail in te zetten. En we denken na over mogelijkheden zoals bring your friends, zodat onze klanten ambassadeur worden van ons merk en anderen meenemen die ook het membership aanvragen. We hebben bewezen dat direct mail voor Vanilia werkt. Dat is een mooie basis om op door te bouwen.”

Wil je graag weten hoe jij direct mail kan toepassen binnen de totale media mix?
Boek een online afspraak met een van onze DM-experts of bel 020 – 495 38 38.