WIJ ZIJN PSI-VRANSEN

Samenwerken?

Maalderij 21D, 1185 ZB Amstelveen
Postbus 12330
1100 AH AMSTERDAM
KvK nr.: 34234791
Telefoon: +31 20 495 38 38
(ma. t/m vrij. 08.00 – 17.30 uur)

Peter over meer succes met QR-codes

De QR-code is weer terug van nooit helemaal weggeweest. Want wil je een lezer van een papieren mailing snel meenemen naar een digitale, online omgeving dan is de QR-code de oplossing. De QR-code vermindert het aantal klikken en maakt de daadwerkelijke conversie extra eenvoudig. Scan een QR-code met je smartphone en in een oogwenk kom je terecht op een landingspagina met informatie of een aanbieding speciaal op jou gericht.

 

QR-code, een slimme link

Een QR-code is een soort barcode die je makkelijk met de camera van je smartphone kunt scannen en vervolgens een URL opent. Er zijn verschillende manieren om QR-codes in print te gebruiken, allemaal hebben ze een techniek die slim en toch simpel is. Je kunt kiezen voor 1 standaard QR-code die voor elke ontvanger hetzelfde is. Maar nog mooier is het natuurlijk om elke lezer een eigen link, lees eigen QR-code te tonen. Dat opent deuren naar nog meer personalisatie en het exacter meten van de resultaten.

 

Van QR-codes naar gepersonaliseerd aanbod

Alles begint met het bedenken van de juiste link naar de landingspagina. Stel je wilt dat lezers na het scannen van de QR-code op de pagina ‘/voordeel-ontdekken’ terechtkomen. Dat kan door de link per ontvanger aan te vullen met extra informatie die je meestuurt naar de landingspagina. Zo opent een geadresseerde van een direct mail bijvoorbeeld direct een landingspagina met zijn eigen naam of met een gepersonaliseerd aanbod.

 

QUERY-string, bron voor informatie

Het koppelen van extra informatie aan de link noemen we een QUERY-string. Je kunt een QUERY-string maken onder andere om de pagina die via de QR-code gevonden wordt direct te laten reageren op specifieke kenmerken die jij hebt bedacht. Je kunt bijvoorbeeld in de QUERY-string een voornaam, achternaam en plaats verwerken of een gepersonaliseerd aanbod. Hierdoor zal de bezoeker extra gevoelig zijn voor je boodschap.

 

Conversie-analyse met Google Analytics

Je kunt de URL zelfs verrijken met een UTM-code. Een UTM wordt gebruikt om online traffic te rapporteren in Google Analytics. Je verwerkt bijvoorbeeld gegevens van de databron of campagne in je URL’s. Vervolgens zetten we de URL’s voor je om in QR-codes die geprint kunnen worden. Door de koppeling aan Google Analytics kun je het effect van je inspanningen tot in detail analyseren.

 

QR-codes vragen om korte URL’s

Een QR-code wordt opgebouwd in kleine zwarte blokjes. Het advies is om een minimaal QR-formaat van 1,5 x 1,5 cm te gebruiken. Hoe meer tekst in de link, hoe meer blokjes er nodig zijn. Als je een link hebt met veel karakters zijn er dus meer zwarte blokjes nodig en wordt de QR-code voller. Hierdoor is de QR-code minder makkelijk leesbaar voor de camera van de smartphone. De oplossing is om verkorte URL’s te gebruiken. Kijk maar eens op bit.ly hoe dat werkt. Een lange link wordt omgezet in een onherkenbare, korte URL. Let op dat alle URL’s die je met de bit.ly website maakt openbaar zijn. Bij PSI-Vransen kunnen we, via een geautomatiseerd programma, grote aantallen anonieme URL’s aanmaken. Onze anonieme URL’s zijn niet indexeerbaar voor Google en niet makkelijk te raden. Belangrijk als je gevoelige data in de URL’s verwerkt hebt. Bovendien voorkom je hiermee eventuele problemen met privacyregels.

 

QR-codes maken respons succesvoller

Altijd als we gepersonaliseerde QR-codes bij campagnes inzetten merken we hoe positief de resultaten zijn. Zo verhoogt een tikkie-doneer QR-code de opbrengst van goededoelenacties. Daarnaast zien we dat wanneer een QR-code naar een landingspagina leidt waarop de meeste gegevens van de klant al direct zijn ingevuld, de conversie hoger is. Om kort te zijn; hoe makkelijker wij het je klanten maken, des te succesvoller je campagne.

Meer weten naar de mogelijkheden en het opzetten van een Direct Mail campagne inclusief QR? Wij denken graag met je mee.