Opvallende Direct Mail-campagne van de Hartstichting
MET SPECIALE AANDACHT VOOR HET VROUWENHART
Dit jaar bestaat de Hartstichting 60 jaar. En wat is er veel resultaat geboekt in de afgelopen jaren. Vele wetenschappelijke onderzoeken en bewustwordingscampagnes hebben ervoor gezorgd dat er diverse belangrijke mijlpalen zijn bereikt.
Via gepersonaliseerde direct mail is de achterban van de Hartstichting regelmatig geactiveerd om daaraan bij te dragen. Maar er is nog veel te doen en te ontdekken.
De Hartstichting doet er alles aan om de hartgezondheid van Nederland te verbeteren. Door het aanpakken van omgevingsfactoren zoals de beschikbaarheid van gezonde voeding, het ontmoedigen van roken en maatregelen om Nederland in beweging te krijgen. En door het eerder opsporen van mensen die een verhoogd risico op hart- en vaatzieken lopen.
Daarbij investeert de Hartstichting continu in wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. Waardoor mensen die met een dergelijke ziekte te maken hebben sneller en beter behandeld en uiteindelijk genezen kunnen worden.
Grootschalig onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen
In het jubileumjaar 2024 investeert de Hartstichting 3 miljoen euro in grootschalig onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen. En vraagt haar vaste donateurs om ook daaraan bij te dragen met een gift. Met dit grote onderzoek kunnen flinke stappen worden gezet naar een betere diagnose en behandeling voor heel veel vrouwen.
Er zijn namelijk belangrijke verschillen tussen vrouwen en mannen. Zo spelen hormonen een rol en zijn bij vrouwen de signalen bij een hartinfarct vaker minder duidelijk. Veel kennis van hart- en vaatziekten komt voort uit onderzoek bij mannen.
Hart- en vaatziekten worden daardoor bij vrouwen nog te vaak over het hoofd gezien. Ook bestaan er voor sommige aandoeningen die vaker bij vrouwen voorkomen, zoals problemen in de kleinste vaatjes van het hart, geen goede tests en behandelingen.
Een opvallend fondswervend mailpack op de deurmat
Gepersonaliseerde direct mail is voor de Hartstichting een uiterst belangrijke bron van fondswerving. PSI-Vransen ontwikkelde in opdracht van de Hartstichting dan ook een overkoepelend direct mail concept, dat door zijn vorm direct opvalt op de deurmat. En dat vervolgens is uitgewerkt in wervende direct mail uitingen naar diverse donateursgroepen. Waaronder de zogeheten ‘middle donors’. Deze donateurs dragen op jaarbasis ieder gemiddeld honderden euro’s bij aan de onderzoeken die de Hartstichting financiert.
Het concept
Samenstelling van het mailpack
- Een bedrukte vensterenvelop
- Gepersonaliseerde brief
- 8 pagina full colour zigzag gevouwen folder
- Brillendoekje als opvallende ‘snel scherp zicht’ gimmick
- ‘Mijn eenmalige gift’ formulier voor het doen van een online donatie.
Klik op de afbeelding om de carrousel te openen
Een prachtig resultaat
“De Hartstichting is heel blij met het prachtige resultaat wat behaald is met deze DM-campagne. De fijne samenwerking tussen PSI en de Hartstichting heeft bijgedragen aan het succes; met onze gezamenlijke inspanningen hebben we elkaar kunnen inspireren tot een krachtig mailpack.”
Credits
Nauw betrokken namens De Hartstichting
- Edith van Paassen – communicatieadviseur
- Nelleke van der Houwen – adviseur wetenschapsvoorlichting
- Mathilde van der Hoeven – traffic medewerker
- Inge Ruijgt – marketing coördinator
Nauw betrokken namens PSI-Vransen:
- Erwin Hoekstra – creatie
- Karin Steenhart – project management
- Olaf Cox – strategie