WIJ ZIJN PSI-VRANSEN

Samenwerken?

Maalderij 21D, 1185 ZB Amstelveen
Postbus 12330
1100 AH AMSTERDAM
KvK nr.: 34234791
Telefoon: +31 20 495 38 38
(ma. t/m vrij. 08.00 – 17.30 uur)

Digitaal retourbeleid PostNL van start

In 2024 maakte PostNL al bekend dat het zijn retourbeleid in 2025 zou gaan veranderen. Vanaf woensdag 26 maart stapt PostNL over van het fysiek terugsturen van retourpost naar het digitaal delen van retourinformatie. Dit is een slim en duurzaam alternatief voor de verwerking van retourzendingen.

Zoals je zelf ook ervaart, krijg je bij elke mailing wel te maken met retourpost: van foutieve of incomplete adressen tot klanten die zijn verhuisd. Het bijwerken van je adressenbestand met papieren retouren kost vaak veel tijd en geld. Gelukkig is dat met digitale retouren sneller geregeld!

Wat zijn de voordelen van digitale retouren?

Beter voor het milieu
Door je retourpost niet meer fysiek terug te sturen, bespaar je kilometers en verlaag je de CO2-uitstoot. Dit maakt de postverwerking aanzienlijk milieuvriendelijker.

Meer gemak
Geen gedoe meer met het handmatig doornemen van retouren. Alles wordt geregeld: van het verzamelen en aanleveren van relevante gegevens tot het vernietigen van je fysieke post.

Snel je adressenbestand up-to-date
Via een digitaal overzicht werk je je adressenbestand snel bij. Zo verstuur je in de toekomst alleen nog post naar de juiste adressen en voorkom je onnodige retouren.

Hoe gaat het nieuwe proces in zijn werk?

  1. Voorbereiding van je direct mail
    We voegen een 2D-matrixcode en codeerregel toe aan de adresgegevens van geadresseerde en melden je direct mail aan bij PostNL. Hier geven we aan of de retouren digitaal aangeleverd moeten worden. Hier lees je meer over de 2d-matrixcode
  2. Retouroverzicht ontvangen
    Wanneer er post retour komt, ontvang je een handig overzicht van de retourinformatie
  3. Adressenbestand bijwerken
    Met het overzicht pas je eenvoudig en snel je adressenbestand aan. Zo zorg je ervoor dat er bij een volgende mailing minder post retour komt.

Opties en kosten voor digitale retouren

Voor de nieuwe vorm van afhandeling van retouren kunnen er extra kosten* boven op je portokosten komen. Dit is afhankelijk van je keuze: ga je voor volledig digitaal of een combinatie? Hieronder staan de opties en tarieven voor de digitale opties:

Overzicht mogelijkheden digitale retouren

Let op: Bovenstaande tarieven zijn de standaardtarieven van PostNL. Deze zijn exclusief eventuele handlingkosten wanneer wij als PSI-Vransen ondersteuning bieden bij de verwerking van retourzendingen.

Toch fysieke retouren ontvangen?

Dat kan. Je kunt ervoor kiezen om je retourpost alleen fysiek te ontvangen (nu nog gratis) of te combineren met een digitaal overzicht. Dit brengt wel extra kosten met zich mee (op dit moment €0,10 per stuk), maar je ontvangt dan ook de retourreden en handgeschreven teksten in het digitale overzicht.

Hoe verklein je de kans tot retouren?

Wil je het aantal retour verminderen? Laat ons je adressen vóór het versturen controleren op juistheid en mailbaarheid. Dit verkleint de kans op onbestelbare post en zorgt ervoor dat je alleen post stuurt naar klanten die er echt op zitten te wachten. Dit bespaart je onnodige kosten.

Al met al profiteer je met de digitale retouren van een efficiëntere en duurzamere manier van postverwerking. Het bespaart je niet alleen tijd en kosten, maar draagt ook bij aan een betere klantbeleving. Wil je meer weten over de mogelijkheden en tarieven? Neem contact op met een van onze collega’s via 020 495 38 38.