“Ik ga op customer journey en neem mee…direct mail!”
IN ELKE FASE MEETBAAR EFFECT
Nieuwe klanten werven, bedanken voor een aankoop, reactiveren, terugwinnen. Klant werft klant. Merkopbouw, data verrijken. Een vindingrijke marketeer kan met direct mail heel wat kanten op binnen de customer journey. Wat is de doelstelling? Welke kansen liggen er? Waar moet je op letten?
Direct mail incidenteel of (nog beter) structureel inzetten, scoort aandacht en respons. Het is maar welke doelstelling wordt nagestreefd. Wie met de juiste boodschap en op het juiste moment in de brievenbus valt, bouwt aan een customer journey die scoort en blijft scoren.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Segmenteren en uniformeren
Wie willen we mailen? Prospects die hun eerste aankoop hebben gedaan, ex-klanten die al jaren slapend zijn, trouwe klanten die beloond willen worden? Het bepalen van de segmenten is essentieel om achteraf de score per doelgroep te kunnen beoordelen. Anders gezegd: bij welke klanten heeft de mailing een positief effect op de omzet gehad.
Data zijn een goudmijn, dus koester die. Uniformeren van klantendata is een must do. Een brief waarin de ontvanger met fouten in de aanhef of naam wordt aangesproken, zorgt eerder voor irritatie dan respons. Uniforme data voor personalisatie verhoogt de kwaliteit van de mailing, maar bespaart ook tijd en geld in zowel de productiefase als bij de verwerking van de respons. En doe vooral een mailbaarheidscheck, zodat overledenen of verhuisden worden uitgesloten.
Het grootste deel van het succes van een mailing wordt bepaald door de kwaliteit van de data
Direct mailing biedt de unieke mogelijkheid om te testen en erachter te komen wat het beste werkt.
- Test bijvoorbeeld op doelgroep, zoals Fletcher Hotels. Zij weten precies welke mensen ooit geboekt hebben in een hotel vlakbij het strand.
- Maar ook wie juist houdt van een bos of stad. Er kan ook worden getest welk concept het beste respondeert, welk aanbod (3 x € 10 korting of eenmalig € 45 korting), welke vorm het beterdoet of slechter doet (denk aan een selfmailer versus een brief in een envelop).
- Houd het bij testen op hoofdlijnen, met variabelen die ertoe doen en die het verschil kunnen maken in rendement.
- En probeer ook eens de combinatie van direct mail ene-mail, bijvoorbeeld met een “let op uw brievenbus’’ boodschap of juist als reminder.
Lees hier hoe kledingmerk Vanilia direct mail laat werken voor actieve en slapende klanten! Wil je zelf aan de slag met het benaderen van jouw belangrijkste doelgroepen?a Pak die telefoon en bel Niels vandaag op +31 (0)6 – 343 893 48 of boek direct een afspraak via onderstaande button.